Viata privata si practici sociale in Epoca de Aur

Viata privata si practici sociale in Epoca de Aur


„Viata privata si practici sociale in Epoca de Aur” este o cercetare si expozitie a reprezentarii erotismului si sexualitatii in cultura vizuala din perioada comunista a Epocii de Aur, marcata de politicile lui Nicolae Ceausescu, care exploreaza bogatul dialog vizual intre multiple aspecte precum: putere, politica pronatalista, familie, tabuuri, permisivitate, cenzura, ilegalitate, placeri intime si libertati. Cercetarea urmareste contextul artistic in legatura cu cateva tipuri de fenomene sociale si politici publice precum cele ale politicilor demografice ale pro-natalitatii si fertilitatii. Proiectul este produs de PostModernism Museum si gazduit de Muzeul Municipiului Bucureşti – Muzeul Nicolae Minovici in perioada 1-31 august 2018. Pe 23 august are loc o petrecere tematica in cadrul expozitiei.

Producator: PostModernism Museum

Spatiu desfasurare: Muzeul Municipiului Bucureşti – Muzeul Nicolae Minovici, Str. Dr Minovici Nicolae nr. 1

curator: Cosmin Nasui

cercetator istoric: Cristian Vasile

manager proiect: Oana Nasui

expozitie deschisa: 1-31.08.2018

miercuri-duminica 10.00-18.00

expozitie nerecomandata publicului sub 18 ani

lucrarile de arta provin din colectia George Serban si colectia Nasui iar materialele de arhiva din colectia Nasui

Proiect cultural co-finanţat de Administratia Fondului Cultural National.

Parteneri: Societatea de Avocati Serban si Asociatii, Muzeul Municipiului Bucuresti – Muzeul Nicolae Minovici, Muzeul Cineastului Amator

FB event: https://www.facebook.com/events/263327191119886/

Proiectul „Viata privata si practici sociale in Epoca de Aur” face referire la mai multe tipologii de erotism si viata privata din Romania. In epoca Ceausescu au existat schimbari majore in Romania: modelul familiei monogame, copii nedoriti din orfelinate, combaterea prostitutiei, explozia chiuretajelor, repunerea in discutie a drepturilor femeii si a egalitatii sociale, explozia demografica a generatiei „decreteilor”.

Astfel, termenii de erotism si sexualitate raman in continuare conectati cu componente dificile a vietii private si sociale.

Proiectul de fata abordeaza indraznet un segment important, si ramas sensibil, din istoria romaneasca recenta – perioada comunista din timpul lui Nicolae Ceausescu, lansand o cercetare curatoriala ce urmareste practici sociale si manifestari de viata culturala, cu accent pe mediul urban, la nivel national.

Proiectul se subscrie noilor definitii date de UNESCO patrimoniului imaterial („intangible cultural heritage”), si anume ca acesta nu reprezinta doar traditii mostenite din trecut ci si practici sociale, contemporane sau de istorie recenta, din diferite grupuri culturale din mediul urban si rural (https://ich.unesco.org )

Proiectul propus se regaseste si sub umbrela Legii privind protejarea patrimoniului cultural imaterial, nr. 26/2008, prin cercetarea extensiva si multidisciplinara in domenii precum istoria artei, cultura vizuala, sociologie, antropologie, medico-juridic, care ii permite sa propuna procedee de punere in valoare a expresiilor culturale din cadrul modului de viata socio-cultural in comunitatile urbane si rurale din Romania anilor 1964-1989.

Sunt urmarite paralelismele intre tipurile de iconografie create prin intermediul publicatiilor specifice precum Revista Femeia, Revista Sateanca etc. si lucrarile de arta din epoca in tipologii precum femeia muncitoare, femeia taranca, femeia soldat, femeia mama, femeia activista. Ingaduirea unei sexualitati si vieti private cu elemente de sexualitate anemica a fost controlata si determinata specific de politicile pronataliste. Totusi, intr-un acelasi context, a avut loc o masculinizare prin egalizarea diferentelor si schimbare a tipului de sex-appeal feminin si masculin (restrictionarea imaginii vizuale pana la interzicerea fustei mini sau a purtarii barbii sau pletelor).

Este remarcata referinta exemplara specifica si nemaiintalnita in alte tari comuniste la cuplul conducatorilor Elena si Nicolae Ceausescu, de tipul identificarii schematice cu barbatul si femeia alpha (imaginea sotiei presedintelui nu are o iconografie dedicata in alte tari comuniste).

In privinta temei, in perioada Epocii de Aur, atentia artistilor a fost atrasa de zonele permise ale erotismului, conectate fie cu mitologia clasica, antica greco-romana, fie cu cadrul ingaduit de reproducere familiala. Reprezentarea erotismului cu tenta mitologica sau facand apel la teme si personaje clasice apare cu o frecventa mare in reprezentari de scene de gen la artisti.

Reprezentarea zonelor nepermise ale erotismului si sexualitatii se vor opri asupra catorva studii de caz printre care: procesul intentat artistului Ion Panaitescu pentru pornografie, avand subiectul incercarii expunerii lucrarile grafice din mapa „13 xilogravuri” din 1982; artistul Adrian Newell Paun, refugiat in SUA din 1980, din motive de orientare sexuala etc.

Expozitia din spatiul Muzeului Nicolae Minovici este alcatuita pe zone:

  1. a) Curatoriere a arhivele revistelor Femeia, Sateanca, Cutezatorii, Soimii Patriei, Luminita, Tineretul lumii, Sanatatea, Romania Pitoreasca, Indrumatorul Cultural, Tinarul leninist, Albina, Flacara, Educatie pioniereasca, Munca de partid – din colectia Nasui. Revistele vor putea fi consultate in cadrul expozitiei intr-un display curatoriat expozitional dedicat.
  2. b) Selectie de lucrari de arta cu teme si subiecte relevante ale artistilor plastici precum:  Aurel Bulacu (n.1947), Harry Guttman (1933-2015), Peter Pusztai (n.1947), Mircia Dumitrescu (n.1941), Ion Panaitescu (1936-2013), Nicolae Saftoiu (1935-2017), Dan Erceanu (n.1943), Marcel Chirnoaga (1930-2008), Vasile Socoliuc (1937-2008), Octav Grigorescu (1933-1987), Mihai Rusu (1925-2013), Petru Russu (n.1955), Tiberiu Nicorescu (1927-1995), Florin Mitroi (1938-2002), Sofia Frankl (n.1948), Hildegard Kelepper Paar (n.1937), Henry Mavrodin (n.1937), Marcel Guguianu (1922-2012), Marcel Olinescu (1896-1992), Vladimir Setran (n.1935), Mihu Vulcanescu (1937-1994), Done Stan (n.1937), George Patru (n.1946), Dan Stanciu (n.1952), George Apostu (1934-1986), Nicapetre (1936-2008), Cristian Breazu (n.1943) si Napoleon Tiron (n.1935).Lucrarile provin din colectia George Serban si colectia Nasui.
  3. c) Selectie curatoriata de diapozitive tematice produse de Studioul Cinematografic Animafilm si de Ministerului Educaţiei şi Invaţamantului precum: „Teme de educatie moral-cetateneasca”, Animafilm, 1983, 70 diapozitive; „Familia, Gradinita si Scoala”, 36 diapozitive; „De ce s-au imbolnavit Irina si Andrei”, Animafilm, 1979, 30 diapozitive; „Activitatea omului in familie si societate”, 36 diapozitive; „Patrie, Popor, O singura vointa”, 1987, 36 diapozitive; „Cerinte ale dezvoltarii intensive a industriei in cincinalul 1986-1990, 1985”, 36 diapozitive; „Tineretul viitorul natiunii”, 1987, 36 diapozitive.
  4. d) Selectie curatoriata de filme documentare ale cinecluburilor de amatori provenite din arhiva „Muzeului Cineastului Amator” din Resita. Filmele prezentate sunt domeniu public, libere de drepturi de autor si vor fi proiectate in loop in expozitie cu ajutorul unui ecran video.

Proiectul este insotit de volumul Erotism si sexualitate in Epoca de Aur, pe cale de aparitie la Editura PostModernism Museum, 2018

Detalii suplimentare despre cercetare aici

 http://www.postmodernism.ro/viata-privata-si-practici-sociale-in-epoca-de-aur/ 

Proiect cultural co-finanţat de Administratia Fondului Cultural National.

Parteneri: Societatea de Avocati Serban si Asociatii, Muzeul Municipiului Bucuresti – Muzeul Nicolae Minovici, Muzeul Cineastului Amator

Proiectul nu reprezinta in mod necesar poziţia Administratiei Fondului Cultural National. AFCN nu este responsabila de continutul proiectului sau de modul in care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt in intregime responsabilitatea beneficiarului finantarii.

Proiectul „Viata privata si practici sociale in Epoca de Aur”  face parte din  DARE, un program de 5 ani de Documentare, Arhivare, Expunere si Revalorificare a artei produsa in Romania in intervalul 1945-1990, initiat de PostModernism Museum in 2015. Cercetarea proiectului este folosita ca sursa de documentare pentru studenti – derulam o colaborare pe termen lung cu Universitatea de Arte Bucuresti (sustinere de seminarii tematice, donatii de carti la biblioteca etc.) iar in cadrul PostModernism Museum s-au derulat internship-uri cu studenti de la Centrul de Excelenta in Studiul Imaginii (CESI) – Facultatea de Litere.

De asemenea, cercetarea ramane disponibila pentru partenerii stabili ai solicitantului pentru folosire in proiectele proprii, cum ar fi Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului si Memoria Exilului Romanesc (IICCMER), Reteaua Memoriei (sesiuni de comunicari, intalniri bianuale), Muzeul Judetean de Istorie Brasov si cei interesati de subiecte si domeniu.

+ There are no comments

Add yours

*

Acest formular vă colectează numele, e-mailul și conținutul, astfel încât să putem urmări comentariile plasate pe site. Pentru mai multe informații, consultați politica noastră de confidențialitate, unde veți primi mai multe informații despre unde, cum și de ce stocăm datele dvs.

DA, sunt de acord