Artistii vizuali, intre activism si autocunoastere: Prestigiosul Festival International de Film Rotterdam revine la BIEFF 2018

Artistii vizuali, intre activism si autocunoastere: Prestigiosul Festival International de Film Rotterdam revine la BIEFF 2018


Continuand colaborarea de succes cu inovatorul Festival International de Film de la Rotterdam (IFFR), BIEFF ofera cinefililor din Romania ocazia rara de a vedea cateva dintre cele mai interesante filme care au avut premiera mondiala la editia din 2017 a festivalului olandez.

Filmele din acest program, grupate de catre selectionerii Peter van Hoof si Theus Zwakhals sub numele A Dutch Perspective, au ca numitor comun faptul ca sunt semnate de artisti vizuali care au gasit in Olanda un hotspot al creativitatii si un teren fertil pentru demersurile lor. Toti acesti regizori imbogatesc mediul artistic olandez cu abordari originale si cu subiecte fierbinti, sondand relatiile dintre arta, stiinta si natura umana, fara a ocoli tema spinoasa a cenzurii si libertatii de exprimare.

Programul este prezentat la BIEFF cu sprijinul generos al Ambasadei Regatului Tarilor de Jos in Romania. O parte dintre regizori vor fi prezenti la proiectia ce va avea loc sambata, 31 martie, de la ora 18:30, la Cinema Elvire Popesco, unde va asteptam pentru a dezbate alaturi de ei toate aceste teme si multe altele.

In Competitia Internationala, in cadrul programului (Self)Portrait of the Artist as a Young Man, tot artistii sunt in prim plan, insa de aceasta data camera staruie chiar asupra lor. Rezultatul e o intimitate dezvaluita a celor mai profunde ganduri si trairi, infricosatoare si purificatoare, portretizate prin procese care patrund adanc in memoria privata in drumul catre auto-descoperire.

Programul este compus din filme in care creatorii lor se auto-analizeaza, fie prin prisma amintirilor din propria biografie sau cu ajutorul unor performance-uri introspective. Sunt filme care ne invita sa patrundem in universul personal al unor autori celebri, dar si sa descoperim artisti noi. Insotindu-i in calatoriile lor cinematografice, vom ajunge sa ne intelegem mai bine pe noi insine si sa ne facem o idee asupra Adevarului mai cuprinzator pe care acesti artisti il cauta. João Pedro Rodrigues, unul dintre cei mai reprezentativi regizori ai cinematografiei portugheze contemporane, va veni in Bucuresti cu ocazia festivalului si va fi prezent la dezbaterile de dupa proiectii.

A Dutch Perspective: International Film Festival Rotterdam Theme Program

Insusindu-si teoria conform careia realitatea este un construct iar lumea a fost inlocuita de propria sa reprezentare, The Lost Object se concentreaza pe obiectele de pe un platou de filmare si pe echipa care le filmeaza. Absenta sunetului diegetic, un soundtrack nu intamplator bizar si miscarea extrem de lenta a camerei de filmat (accentuata prin slow motion), sunt elemente care creeaza impresia ca platoul de filmare in sine si realitatea filmarii ce se desfasoara sunt la fel de stranii, distante si artificiale. Filmul lui Sebastian Diaz Morales isi asuma astfel propriul caracter fictional, proclamand totodata artificialitatea lumii reale.

Scurtmetrajul Ayhan and Me intreprinde o analiza ampla asupra cenzurii care a atins cote alarmante in Turcia zilelor noastre. Artista belit sağ inglobeaza povestea procesului de interdictii succesive suferit chiar de proiectul de fata intr-o meditatie profunda asupra eticii reprezentarii. Alternand descrierea momentelor in care proiectul a fost respins in mod repetat si opinii ale unor ganditori celebri despre libertatea de expresie, Ayhan and Me construieste progresiv un eseu cuprinzator despre puterea imaginilor si, implicit, despre puterea si responsabilitatile celor care le controleaza.

La fel de fascinant, The Sailor tematizeaza crearea povestii si necesitatea de a folosi o limba inventata pentru a o exprima. In filmul lui Giovanni Giaretta imaginile, voice over-ul si subtitrarea esueaza in mod deliberat sa se sincronizeze. Legaturile dintre ele raman seducator de ambigue. Imagini de peisaje sunt abstractizate prin filtre de culoare, o voce feminina vorbeste in limba Na’vi (limba inventata pentru filmul Avatar), iar in subtitluri se mediteaza asupra relatiei dintre imagini, cuvinte si fantezie. Precum protagonistul care nu mai poate face distinctia intre realitate si dorinta, The Sailor ramane intr-un taram intermediar si refuza sa distruga multiple posibilitati estetice si narative spunand povestea pana la sfarsit.

Exista insa povesti care trebuie sa ramana neterminate, pentru a nu fi uitate. Ramasitele unui imens gard viu de migdali salbatici din Gradina botanica din Cape Town constituie elementul-cheie pentru Judith Westerveld in intelegerea colonialismului olandez din Africa de Sud. Migdalii au fost plantati in 1659 de Comandorul olandez Jan van Riebeeck, pentru a impiedica incursiunile populatiilor bastinase in asezarile colonistilor olandezi. Impletind consideratii botanice despre arbustul de migdal cu opiniile despre epoca coloniala ale unui ghid turistic si cu fragmente din jurnalul comandorului Riebeeck, The Remnant construieste o metafora plina de forta a colonialismului si a urmarilor sale.

(Self)Portrait of the Artist as a Young Man: International Competition

Where Do You Stand Now, João Pedro Rodrigues? – comisionat de Centrul Pompidou Paris cu ocazia unei retrospective dedicate regizorului – reflecteaza cu finete asupra intalnirii transcendentale dintre frumusete, viata si natura, in examinarea auctoriala atenta a regizorului João Pedro Rodrigues. Pornind de la tema filmului sau precedent, reflexia figurii lui Rodrigues tranziteaza in imaginea naturii din fata ferestrei, iar filmul isi incepe curgerea cronologica, deruland amintiri chinuitoare ale autorului, captate in filmari personale. De la aparitia pe care si-a facut-o la Festivalul de Film de la Venetia in compania partenerului sau João Rui Guerra da Mata, pana la filmarile in platoul celui de-al treilea sau lungmetraj, totul se aduna intr-o insumare poetica ce ia forma unei vieti asa cum a fost ea traita.

Through the Backdoor este construit dintr-o serie de viniete in care mama vaduva a lui Karam Natour si fratele sau geaman duc la indeplinire diverse activitati. Regulile fiecarui episod nu sunt foarte clare, dar nici nu sunt greu de recunoscut (o musca urmarita cu privirea; raspunsuri in sincron ale celor doi frati la intrebarile mamei; concurs de ragaieli sau supt lapte din sticla). Puse laolalta, aceste manifestari bizare ale intrecerii intre frati si devotamentului matern converg intr-un portret al interdependentei si unitatii familiale. Cu malitiozitate cordiala, confesiunile in forma de performance ale lui Natour despre nevoia sa emotionala (si artistica) de siguranta, atentie si afectiune, ne permit sa intram in miezul existentei lui familiale, pe usa din spate. Filmul a avut premiera la Festivalul International de Scurmetraj de la Oberhausen 2017.

La inceput a fost cuvantul. Pentru Diana Vidrascu, la inceput a fost o rola de film de 16mm si cateva inregistrari audio private. What Time Is Made Of – proiectat in sectiunea Experimenta a BFI London Film Festival 2017 – ne poarta in vremurile proverbiale ale zorilor timpului si memoriei via filmari recuperate infatisand un peisaj stancos, inconjurat de ape (si locuitorii sai inaripati) si o inregistrare audio personala, in care regizoarea, aflata la varsta primordiala a anului „unu”, parcurge o initiere lingvistica cu ajutorul bunicului ei.

Intr-o stare de transa cinematografica, actul contemplarii se desfasoara violent in timp ce artistul doarme netulburat in patul lui. Suntem transportati in galerii ale unor muzee de istorie naturala, apartinand parca unei alte lumi. Singurul vizitator care bantuie prin salile pustii este insusi artistul vizual Ali Cherri, care trece printre vitrinele cu exponate impaiate si obiecte antice reprezentand oameni si zei. In Somniculus – comisionat de Jeu de Paume Paris – milenii de civilizatie umana in relatie cu natura si cu taramul artei sunt adunate sub un singur acoperis. Imaginea unui grafic foarte informativ si totodata ironic apare vizibil in fundal: este o schema de clasificare a fiintelor vii. Intr-un gest de solidaritate, de protest sau poate de aservire divina, protagonistul e cuprins intr-un proces de mumificare – dar ochii ii raman deschisi, absorbind, in compania stramosilor nostri, exaltarea de a exista.

Biletele individuale la proiectiile de competitie si programele speciale BIEFF 2018 pot fi achizitionate pe site-ul Eventbook. Informatii despre aceste programe sunt disponibile pe www.bieff.ro. Lungmetrajele vor fi anuntate in curand.

RSVP la evenimentul de Facebook BIEFF 2018 unde pot fi urmarite noutatile festivalului.

_____

Cea de-a opta editie a Festivalului International de Film Experimental Bucuresti BIEFF va avea loc intre 26 martie si 1 aprilie 2018, la Cinema Muzeul Taranului si Cinema Elvire Popesco.

Organizatori: Asociatia Culturala Manekino, in parteneriat cu PRINTOR COM

Co-finantat de: Centrul National al Cinematografiei si Administratia Fondului Cultural National

Cu sprijinul: Institutul Cultural Roman, Muzeul National al Taranului Roman, Ambasada Frantei, Institutul Francez, Goethe-Institut, Ambasada Regatului Tarilor de Jos, Swiss Sponsors’ Fund, Ambasada Elvetiei, Ambasada Canadei, Fala Português, Ambasada Libanului, Institutul Italian de Cultura, Fundatia Culturala Greaca, Ambasada Argentinei, CEREFREA Villa Noël, Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica, Universitatea Nationala de Arte

Sustinut de: Quinzaine des Réalisateurs – Cannes Film Festival, Berlinale Forum Expanded, Arsenal – Institute for Film and Video Art, International Film Festival Rotterdam, Sarajevo Film Festival, International Short Film Festival Oberhausen, IDFA International Documentary Film Festival Amsterdam, Tampere Film Festival, Centre Pompidou, Cinedans – Dance on Screen Festival Amsterdam, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, EYE Film Institute Netherlands, Swedish Film Institute, Norwegian Film Institute, Luxbox, Sixpackfilm Austria, LIMA, LUX, Video Data Bank, Swiss Films, Portugal Film, Agência – Portuguese Short Film Agency, AV-arkki, Some Shorts

Sponsori: Cinelab Romania, Nikon, MDV Audio Studio, Aqua Carpatica, Domeniile Samburesti, Jägermeister

Parteneri de ospitalitate: TH Hotels, Shift Pub, Lente, Lokal, Sky Tour

Partener logistic: TNT | Partener digital: Canopy | Bilete prin: Eventbook

Vazut de: Radio Guerrilla

Parteneri media: Radio Romania Cultural, HotNews.ro, Cinemagia, Zile si Nopti, Cinemap, Scena9, CINEPUB.ro, Observator Cultural, Revista ARTA, BRRlog, Liternet, Ziarul Metropolis, Revista Zeppelin, SUB25, ART7, GLAMOUR, A List Magazine, IQads, The Institute, All about Romanian Cinema, Film Menu, Acoperisul de Sticla, Dissolved Magazine, Bucharest City App, Film New Europe

Partener monitorizare media: ZeList Monitor

+ There are no comments

Add yours