Anvelope vara, anvelope iarna sau anvelope all season

Anvelope vara, anvelope iarna sau anvelope all season


In 1977 Goodyear a introdus Tiempo, un concept de anvelopa nemaintalnit pe piata pana atunci. Era vorba de un cauciuc all season, care putea sa fie folosit atat in timpul verii cat si in timpul iernii. Ideea de a rula tot anul cu o singura anvelopa a fost atat de atragatoare pentru publicul larg, incat vanzarile au atins praguri maxime si celelalte firme au inceput dezvoltarea unor modele asemanatoare. Pentru o perioada de timp, aproape toate autoturismele noi vandute in America de Nord erau echipate standard cu anvelope all season.

Mitul acestui tip de profile a fost dezbatut de catre jurnalistii auto iar rezultatele nu favorizeaza deloc modelele all season. In teorie, acest tip de cauciuc ar trebui sa ofere performante ridicate indiferent de suprafata de rulare si temperatura. In practica insa, modelele all season au o constructie ce ofera o aderenta normala in timpul sezonului cald in comparatie cu anvelope vara si o aderenta deficitara in timpul sezonului rece in comparatie cu anvelope iarna. Motivele sunt simple si au legatura atat cu suprafata de rulare cat si cu constructia anvelopei.

Compusii de creatie

Toate tipurile de anvelope au in compozitia lor, pe langa cauciuc, si o serie de alte substante ce maresc performantele lor in functie de scopul folosirii. Modelele de iarna au compusi de siliciu in plus, pentru a-si pastra elasticitatea si aderenta in timpul rularii la temperaturi scazute, in timp ce modelele de vara isi pastreaza gradul de cauciuc marit pentru o aderenta cat mai crescuta in timpul rularii vara.

Suprafata de rulare

Modelele de iarna au blocuri unidirectionale care ajuta la inlaturarea zapezii de pe suprafata de rulare, cu mici striatii ce au drept scop maruntirea zapezii pentru o mai buna aderenta. Modelele all season sunt construite in jurul unor canale ce asigura inlaturea apei de pe suprafata de contact, astfel evitandu-se riscul acvaplanarii. Sunt prezente insa mult mai putine riduri in comparatie cu un profil de iarna, prin urmare aderenta este deficitara in timpul rularii iarna. In comparatia cu anvelopele de vara, suprafata de rulare a celor all season este alcatuita si din riduri, prin urmare exista o rezistenta la rulare marita.

Rezultate teste

In majoritatea testelor, unde anvelopele all season au testate in comparatie cu modelele dedicate pentru un anumit sezon, cele din urma au iesit invingatoare in toate cazurile. Profilele pentru orice anotimp s-au comportat acceptabil, insa performanta lor nu este una ridicata. Diferenta s-a observat in special in timpul virajelor stranse, a franarilor accentuate sau accelerarilor in forta. Modelele special concepute pentru un anotimp, au demonstrat ca pot face fata oricarei provocari specifice sezonului pentru care au fost construite. In comparatie, anvelopele all season nu au aceeasi stabilitate in timpul virajelor, maresc distanta de franare si timpul de accelerare, iar datorita rezistentei lor marite la inaintare, maresc si consumul de carburant.

Concluzie

Anvelopele all season sunt un compromis si nu ofera aceleasi performante ridicate ca o anvelope de sezon. In comparatie cu anvelopele de vara, profilele all season ofera o stabilitate scazuta in timpul virajelor si scad simtitor timpul de reactie al autoturismului. In comparatie cu anvelopele de iarna, profilele pentru orice anotimp ofera o aderenta mult redusa in timpul rularii pe suprafete acoperite cu zapada sau la temperaturi cu minus. Aceste concluzii sunt valabile, indiferent daca masina are tractiune fata, spate sau tractiune integrala.

+ There are no comments

Add yours