Impresii din excursia la Strasbourg si Parlamentul European

Intre 14 si 16 Aprilie am fost invitat la Strasbourg, alaturi de mai multi jurnalisti din judetele Dolj si Teleorman, in cadrul programului “Meet Your MEP”, pentru a vizita Parlamentul European si a-l cunoaste mai bine pe eurodeputatul Marian Jean Marinescu. Am asistat la lucrarile in plen ale Parlamentului European si am aflat foarte multe detalii despre institutia legislativa a Uniunii Europene careia romanii ar trebui sa-i acorde atentia cuvenita.

Sa va povestesc de-a fir a par cum a decurs excursia mea la Strasbourg, unul dintre cele trei sedii oficiale ale Parlamentului European (celelalte doua se afla la Bruxelles si in Luxemburg).

Pe 14 Aprilie am calatorit din Craiova pana la Strasbourg. Cu toate ca, “pe hartie“, drumul parea destul de lung si obositor, in realitate lucrurile au stat complet diferit. Dupa un drum de 8 ore cu masina si avionul, am ajuns la Strasbourg, un oras cu o populatie putin mai mare decat a Craiovei, mai aerisit si mai stilat decat capitala Olteniei. Cum am mai vizitat Franta in 2007 si 2009, nu am fost surprins de cladirile vechi care flancheaza strazile destul de mici si inghesuite si nici de prezenta parcarilor supraetajate datorita carora se evita aglomeratia. Numarul bicicletelor pare mai mare decat al masinilor iar tramvaiele nu sunt aglomerate nici macar la ora de varf. Distributia aproape egala a celor care aleg ca mijloc de transport bicicleta, masinile sau transportul in comun salveaza orasul de la o suprapopulare cu masini asa cum intalnim in orasele din Romania. Bineinteles ca va mai dura pana cand bicicleta va fi un mijloc de transport “obisnuit” in orasele din Romania, insa cu siguranta ca atunci strazile vor fi mai putin aglomerate.

Principalul obiectiv turistic al Strasbourg-ului este Catedrala Notre-Dame de Strasbourg, construita in secolul VII si impresionanta atat la exterior, cat si la interior. Pietele abunda de tarabe cu suveniruri sau delicatese alsaciene. Supermarket-urile si tarabele stradale sunt arareori deschise dupa ora 19:00 iar preturile sunt, asa cum era de asteptat, mai mari decat cele ale unor produse similare vandute in Romania.

Am hoinarit trei ore si jumatate prin centrul Strasbourg-ului, dupa care am servit cina la restaurantul Aux Armes de Strasbourg din Piata Gutenberg. In prima zi am realizat mai mult de 500 de fotografii dintre care voi le puteti urmari pe cele mai reusite in galeria de mai jos.

Marti, 15 Aprilie, am avut un program foarte incarcat si deosebit de interesant. La 8:45 am plecat, de la aceeasi Gara Centrala, spre Parlamentul European. In jurul orei 10:30, dupa un control de securitate realizat aidoma celor din aeroporturi, am intrat in Cladirea Louise Weiss. Dupa cateva zeci de minute am intrat in sala de plen a Parlamentului European. Am asistat la dezbaterea comuna pe tema “Siguranta produselor si protectia consumatorilor” timp de aproape 20 de minute, dupa care am asistat la o prezentare informativa cu privire la rolul Parlamentul European.

Intre orele 12:00 – 14:00 eurodeputatii au participat la o sesiune de votare, timp in care noi, jurnalistii, am aflat de la Mariana Cosac, conferentiar la Parlamentul European ca am asistat la ultima sesiune a actualului legislativ dar si ca europarlamentarii alesi pe 25 Mai isi vor incepe activitatea pe 1 Iulie 2014.

Daca la dezbateri prezenta nu este obligatorie (fiecare eurodeputat se specializeaza pe subiectele discutate in comisia sa parlamentara), la sesiunea de votare prezenta europarlamentarilor este obligatorie. Fiecare eurodeputat este membru in cel putin o comisie si membru supleant in cel putin o alta comisie. E foarte important de stiut ca in Parlamentul European nu exista putere sau opozitie, ci compromisuri si aliante.

Dupa ce am aflat aceste detalii si multe alte informatii utile si interesante, am vizitat cabinetul europarlamentarului Marian Jean Marinescu. Simplu, ergonomic si functional, dotat cu cateva desktop PC-uri, imprimante si un monitor pe care poate fi urmarita activitatea din plen – asa arata un cabinet de europarlamentar. Cabinetele europarlamentarilor nu sunt foarte spatioase din ratiuni de economie (cei 750 de eurodeputati trebuie sa aiba fiecare cate un birou in cladirea nu foarte impunatoare a Parlamentului European – daca e s-o comparam cu Palatul Parlamentului din Bucuresti) cat si datorita mentalitatii occidentale.

Dupa vizita la cabinetul europarlamentar am luat masa si nu mica mi-a fost mirarea cand am intalnit eurodeputati romani la coada, cu tava in mana, la cantina Parlamentului, alaturi de vizitatori.

Dupa ce am luat masa, am participat la un seminar prezentat de Marian Jean Marinescu, Theodor Stolojan, Iosif Matula si eurodeputatul olandez Lambert van Nistelrooij, care a pus accentual pe dezvoltarea regionala.

La ora 18:00 m-am indreptat spre hotel iar seara am luat cina la restaurantul Ancienne Douanne.

Si in a doua zi a excursiei la Strasbourg am avut ce fotografia. Va invit sa admirati mai jos cateva dintre cele mai reusite poze realizate de mine la Parlamentul European din Strasbourg.

In a treia zi a excursiei, pe 16 Aprilie, am calatorit de la Strasbourg la Frankfurt, oras care gazduieste cel mai mare aeroport din Europa si din care am plecat spre Bucuresti. Am ajuns seara tarziu in Craiova, capitala Olteniei, hotarat sa va povestesc impresiile mele din Strasbourg, una dintre capitalele Uniunii Europene.